tisdag 3 juli 2012

Avanza fortfarande på en attraktiv nivå

Avanza är ett bolag jag kan tänka mig att göra lite större utrymme för i cirkeldiagrammet och kommer troligtvis bli mitt nästa inköp då lönen trillar in ifall kursen behagar hålla sig under 140sek. Banken meddelade igår att handeln sjunkit med tjugo procent i juni jämfört mot föregående år vilket fick kursen att sjunka 2,6% och stänga under 140 igen. Claes Hemberg menade att det delvis var fotbolls-EMs fel utöver dimman som ligger över Europa och drar upp ett exempel från fotbolls-VM 2002 (att marknaden inte lyckades prisa in fotbolls-EM tsk tsk :-). Även konkurrenten Nordnet drabbades om än inte lika mycket.

Så vitt jag kunde förstå framgick det inte om volymen på ordrarna också sjönk, men det förtäljer kanske inte historien...

Om kursfallet var motiverat eller inte hoppas jag få reda på när Q2-rapporten kommer om en dryg vecka. Jag vill så klart få ner mitt snittpris, och bloggaren Finanstankars funderingar om 10% minskade intäkter och en vinst runt 7.8kr per aktie för helåret kanske kommer visar sig riktig.

Jag är gärna en långsiktig ägare i Avanza och detta känns som ett sådant ryck Mr. Market får för sig ibland som jag skulle vilja dra nytta av. Hoppas marknaden blir än mer besviken över den kommande rapporten.

Skulle Sampo eller Exelon sjunka något skulle jag gärna fylla på i dem, även Fortum om kursen vänder ner och närmar sig 13 igen, men först skulle jag vilja öka andelen svenskt i portföljen pga avgiftsskäl i ISK.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...